Några bevarade fordon med ASJ-karosser

Det har visat sig att det finns ett stort antal fordon med ASJ-kaross som är bevarade av olika privatpersoner och föreningar. En buss på ett Chevrolet-chassi håller på att restaureras utanför Uppsala. Bussen blev efter sin aktiva tid som buss, brandbil i Gropen i närheten av Örebro. Nuvarande ägaren har gjort ett fint arbete utvändigt och nu väntar inredningen på att bli återställd, förhoppningsvis i ursprungligt skick.

Foto: Urban Söderström

En fin vinterbild från Å ute på Vikbolandet. Bussen är en Scania-Vabis från 1950 med ASJ-kaross med den typiska ASJ-fronten från 50-talet. Bussen köptes ursprungligen av Hugo Andersson Omnibustrafik Överum.  Efter sin aktiva trafiktid köptes den av Östgöta Veteranbilsförening som  förvarade bussen i den fina miljön i Å. Förnärvarande finns bussen sedan 2010 hos föreningen Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska Förening där den förhoppningsvis skall restaureras till fullt körbart skick och användas i föreningens verksamhet.

Foto: Erik Tannebring

Utanför Linköping i ett gamalt beredskapsförråd finns denna expeditionsbuss för fältpost bevarad. Kanske inte i allra bästa skick men någon hängiven samlare kan kanske göra underverk även med detta fordon. Fältpostbussarna användes som expedition vid hantering av post till olika förband inom den svenska krigsmakten, framförallt under beredskapstiden 1939 - 1945. Just denna buss kom efter sin militära tid att användas av postverket. Efter sin aktiva tid användes bussen som föreningslokal för någon typ av idrotsförening. 

Foto: B-Å Rudström

ASJ byggde ett antal turistbussar på chassin från både Volvo och Scania-Vabis för AB Linjebuss utlandstrafik under 1955. Dessa bussar var utrustade för utlandstrafik och hade en del exklusiv utrustning. Just denna buss hade inventarienummer 521 hos Linjebuss och när den ställdes av 1970 hamnade bussen hos Helsingborgs Brandförsvar. Efter att brandförsvaret hade avyttrat bussen hamnade den 1974 hos Landskrona Roddklubb. Efter år 1989 hamnar bussen hos Linjebuss verkstad i Timrå som startar renoveringen av bussen. Renoveringen avbryts när Linjebuss köps upp av franska Veolia. Efter olika turer hamnar bussen hos nuvarande ägaren som återstartar renoveringen och just för tillfället är bussen nylackerad i sin ursprungliga färg och återstoden av renoveringen fortsätter. Målsättningen är att ha bussen klar någon gång under 2012 - 2013.

 

Foto: Christian Persson

 

Copyright © Bengt-Åke Rudström 2018 Sidan uppdaterad 2018-05-07